Πέντε λόγοι περιορίζουν τις ελληνικές εξαγωγές
Οι πιο σημαντικοί παράγοντες που ερμηνεύουν την ασθενική εξαγωγική δραστηριότητα των ελληνικών επιχειρήσεων μπορούν να διακριθούν σε δύο γενικές κατηγορίες, σύμφωνα με ανάλυση της Alpha Bank. Οι παράγοντες της πρώτης κατηγορίας σχετίζονται με τις χρόνιες αδυναμίες όπως η εστίαση των ελληνικών εξαγωγών σε προϊόντα μέτριας και χαμηλής εντάσεως τεχνολογίας. Η δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνει την αδυναμία των τιμών των αγαθών να ακολουθήσουν την πτώση του μοναδιαίου κόστους εργασίας. Ειδικότερα, σύμφωνα με την Alpha Bank:
Πρώτον, μια από τις χρόνιες διαρθρωτικές αδυναμίες που παρακωλύουν την εξαγωγική δραστηριότητα και ερμηνεύουν τη χαμηλή διείσδυση των ελληνικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές, αποτελεί το γεγονός ότι οι εξαγωγές είναι συγκεντρωμένες σε προϊόντα χαμηλής εντάσεως τεχνολογίας, και αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από άλλες χώρες με χαμηλότερο κόστος εργασίας όπως η Τουρκία, η Βουλγαρία και άλλες συναφείς οικονομίες.
Δεύτερον, η χαμηλή εξειδίκευση των ελληνικών εξαγωγών ερμηνεύει μερικώς την περιορισμένη ένταξη των ελληνικών προϊόντων στην παγκόσμια αγορά (Global Value Chain). Η ένταξη των χωρών στην παγκόσμια αγορά επιτρέπει στις επιχειρήσεις να ειδικευθούν σε μέρος της παραγωγικής διαδικασίας, στο οποίο είναι πιο ανταγωνιστικές, χρησιμοποιώντας ενδιάμεσα αγαθά και υπηρεσίες από τρίτες χώρες.
Τρίτον, η μείωση του μοναδιαίου κόστους εργασίας στην περίοδο της οικονομικής κρίσεως, ως αποτέλεσμα της εσωτερικής υποτιμήσεως, αποκατέστησε την απώλεια ανταγωνιστικότητας της προηγούμενης δεκαετίας, αλλά η ανταπόκριση των εξαγωγών δεν ήταν ανάλογη εξαιτίας εν μέρει του γεγονότος ότι οι τιμές δεν ανταποκρίθηκαν με τον ίδιο πτωτικό ρυθμό.
Τέταρτον, η παραγωγική δραστηριότητα των εξαγωγικών επιχειρήσεων αντιμετωπίζει συνεχείς προκλήσεις τα τελευταία έτη, εξαιτίας της ελλείψεως ρευστότητας στην οικονομία και της αυξήσεως της αβεβαιότητας αλλά και, ειδικότερα το 2015, λόγω της επιβολής των κεφαλαιακών έλεγχων.
Πέμπτον, οι επενδύσεις του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα έχουν μειωθεί δραματικά κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσεως από 24,7% ως προς το ΑΕΠ το 2007, σε 11,6% το 2015.
MΑΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:
👉 ΑΓΡΕΠΙΧΕΙΡΗΣΤΕ με απλά και κατανοητά Βήματα
Αγροτική Επιχειρηματικότητα, Στρατηγικοί Στόχοι και Ρεαλιστικό Επιχειρηματικό Σχέδιο!
και
👉 ΕΞΑΓΩΓΕΣ – ΠΩΛΗΣΕΙΣ Αγροτικών Προϊόντων από το Α έως το Ω
• Γιατί να εξάγω τα αγροτικά προϊόντα μου;
• Πόσο έτοιμος είμαι να τα εξάγω;
• Οδηγός προετοιμασίας της επιχείρησής μου για την έναρξη της εξαγωγικής μου δραστηριότητας
• Πως επιλέγω τις διεθνείς αγορές που θα τοποθετήσω τα προϊόντα μου;
• Βήμα-βήμα η εξαγωγική διαδικασία από το χωράφι … και μέχρι το ράφι των αγορών του εξωτερικού
• Η σπουδαιότητα του Marketing & του Branding στις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων στο εξωτερικό
και
👉 Έλληνες Επιχειρηματίες και Ελληνικές επιχειρήσεις με συμμετοχή ή συναλλαγές με Εταιρίες του Εξωτερικού (offshore) – Συνέπειες
και