Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για το 2016 (1ο τρίμηνο) καταγράφουν μεσοσταθμικά μείωση των ελληνικών Εξαγωγών κατά 11,7% σε σχέση με το 2015 (1ο τρίμηνο), αφού οι Εξαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 1,7%, αλλά οι Εξαγωγές υπηρεσιών μειώθηκαν κατά 23,4%.
Αυτό οφείλεται πέραν της συνεχιζόμενης αβεβαιότητας της ελληνικής οικονομίας, στην κατάσταση που επικράτησε στο εσωτερικό της χώρας τους τελευταίους μήνες (διατήρηση της επιβολής των capital controls στις τραπεζικές συναλλαγές, συνεχόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά, κλειστά σύνορα στην Ειδομένη λόγω του μεταναστευτικού ζητήματος, κτλ.).
Παρ΄ όλα ταύτα, οι Εξαγωγές και η αύξηση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων θα πρέπει να μας απασχολεί διαχρονικά, σοβαρά και κυρίως υπεύθυνα και οργανωμένα.
Το κρίσιμο ερώτημα είναι το εξής:
Θα πρέπει άραγε η αναπτυξιακή στρατηγική της χώρας μας να συμπεριλαμβάνει ένα σταθερό νομοθετικό & θεσμικό πλαίσιο που θα δίνει ιδιαίτερη σημασία και κίνητρα στις Εξαγωγές των προϊόντων & υπηρεσιών των ελληνικών επιχειρήσεων κάθε μεγέθους;
Μπορεί να υποστηριχθεί από κάποιους ότι οι Εξαγωγές δεν έχουν να κάνουν με την ικανοποίηση των βασικών αναγκών του πληθυσμού της χώρας μας, όπως για παράδειγμα είναι η εκπαίδευση, το σύστημα υγείας, η εστίαση, η ενέργεια, το νερό, οι τηλεπικοινωνίες, η ασφάλεια, το κράτος δικαίου, η ψυχαγωγία.
Άρα αν το εξετάσουμε απλουστευτικά, γιατί να δώσουμε προτεραιότητα στην ικανοποίηση-κάλυψη των αναγκών μακρινών και ξένων καταναλωτών;
Σε θεωρητικό & αριθμητικό επίπεδο η απάντηση είναι απλή:
• Η οικονομία των αγορών και η παγκοσμιοποίηση πρέπει να γίνει κατανοητή σε όλους μας ως ένα “πολυπαραγοντικό” σύστημα στο οποίο είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε πράγματα για τους ανθρώπους άλλων χωρών, ώστε έτσι να αποκτήσουμε τα αναγκαία και εμείς οι ίδιοι.
• Πόσα θα κερδίσουμε ως χώρα και ατομικά ως πολίτες/επιχειρήσεις, εξαρτάται από το πώς και πόσο κοστολογούν οι άλλοι ότι παρέχουμε ως αγαθά ή/και υπηρεσίες σε αυτούς.
Η ενίσχυση των ελληνικών Εξαγωγών αντανακλάται και στη βελτίωση της σχέσης τους ως προς το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (ΑΕΠ) της χώρας μας.
Στη δεκαετία 2004-2013, οι ελληνικές Εξαγωγές υπερδιπλασιάστηκαν εμφανίζοντας αύξηση κατά 109%.
Από τα στοιχεία του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), προκύπτει ότι οι ελληνικές Εξαγωγές από 7,6% του ΑΕΠ το 2009, αυξήθηκαν στο 15,1% του ΑΕΠ το 2013 και στη συνέχεια υποχώρησαν στο 11% του ΑΕΠ τον Μάρτιο του 2016, υποδεικνύοντας όμως σε κάθε περίπτωση τη μεγάλη βαρύτητα της εξωστρέφειας στο σχηματισμό του “προϊόντος” της ελληνικής οικονομίας.
Τις ίδιες χρονικές περιόδους στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης
-πολλές εκ των οποίων δεν παράγουν ιδιαίτερα ποιοτικά προϊόντα όπως είναι για παράδειγμα τα ελληνικά προϊόντα αγροδιατροφής- ο μέσος όρος συμμετοχής των εξαγωγών τους στο εθνικό τους ΑΕΠ ήταν στο 35%.
Σε πρακτικό επίπεδο η απάντηση είναι ακόμα απλούστερη:
Εθνικά οφέλη:
• Οι επιχειρηματικές και οι διεθνείς πολιτικές σχέσεις της χώρας μας ενισχύονται σημαντικά μέσω των Εξαγωγών, προσφέροντας ποικιλομορφία στο εθνικό εισόδημα.
Οφέλη για της Ελληνικές Επιχειρήσεις:
• Ο διεθνής ανταγωνισμός ενισχύει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων και τις “αναγκάζει” να χρησιμοποιούν συχνότερα τις νέες τεχνολογίες.
• Η εξωστρέφεια των επιχειρήσεων συντελεί στην βελτίωση των υποδομών τους και στην διαρκή έρευνα για την ανάπτυξη νέων προϊόντων & υπηρεσιών.
• Βελτιώνουν τα χρηματο-οικονομικά τους μεγέθη, αυξάνουν τις επενδύσεις και την αποδοτικότητα των κεφαλαίων τους
• Δημιουργούν οικονομίες κλίμακας και συνθήκες αδιάλειπτης παραγωγικής διαδικασίας με παράλληλη αύξηση των πωλήσεων σε νέες αγορές και διασπορά κινδύνου όσον αφορά την διάθεση των προϊόντων ή των υπηρεσιών τους.
• Δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας μόνιμης απασχόλησης και συνθήκες διαρκούς εκπαίδευσης & βελτίωσης των δεξιοτήτων των εργαζομένων τους, καθώς η δραστηριοποίηση τους στις αγορές του εξωτερικού απαιτεί στελέχη ενημερωμένα και άρτια καταρτισμένα.
Τολμούμε λοιπόν, σχεδιάζουμε το Εξαγωγικό Πλάνο μας και επιχειρούμε δυναμικά και … Εξαγωγικά!!
Εξειδικευμένος Σύμβουλος Επιχειρηματικότητας & Εξαγωγών
“Ευεπιχειρείν”
>>>*****<<<
Μάθετε περισσότερα…
Πόσο έτοιμοι είστε να Εξάγετε;
• Σχεδιάστε τις Εξαγωγές σας και δράστε Επιχειρηματικά!!!
Όταν σκεφτόμαστε ΕΞΑΓΩΓΕΣ, το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο μυαλό είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση και έπειτα ο υπόλοιπος ανεπτυγμένος δυτικός κόσμος.
Ίσως όχι άδικα, καθώς λόγω νομοθεσίας, απόστασης, φορολογίας και εξοικείωσης είναι η πιο εύκολη και προφανής κίνηση.