Μελέτες έχουν δείξει ότι συχνά η πρώτη ‘ζωντανή’ επαφή, ήτοι ακόμα και τα δυο πρώτα μόλις δευτερόλεπτα που σε πρωτοβλέπει ο άλλος, μπορούν να είναι καθοριστικής σημασίας για το εάν θα σε συμπαθήσει ή όχι και εάν συνεργαστεί ή όχι μαζί σου.
Η συνεργασία δε, μπορεί να έχει να κάνει με το να βρεις εργασία, άρα χρήσιμο για όσους αναζητούν εργασία ή σε υφιστάμενους επιχειρηματίες, σε συναντήσεις με νέους πελάτες, νέους προμηθευτές και νέους συνεταίρους – συνεργάτες.
Σε όλους είναι χρήσιμο το να κάνουν μια πρώτη καλή εντύπωση, διότι ακόμα και εάν σε μια πρώτη συνάντηση με κάποιον, δεν σχετίζεται με κάτι σημαντικό, δεν ξέρετε το με ποιον ρόλο θα βρεθεί αύριο αυτός απέναντί σας, βοηθώντας την ζωή σας ή και θέτοντας κολλήματα.
Γι’αυτό και πρέπει να είστε προετοιμασμένοι για τις πρώτες επαφές, παντού και πάντα. Ακολουθούν έξι δοκιμασμένα τρυκ για να κάνετε μια πολύ καλή πρώτη εντύπωση, τα οποία στην πορεία μπορούν να σας βοηθήσουν πολύ.
○○••••○○
1. Να διατηρείστε σε καλή φυσική και ψυχολογική κατάσταση
• Το επίπεδο ενέργειάς σας εξαρτάται από την όλη κατάσταση υγείας σας. Εάν κουράζεστε εύκολα, να ξεκουράζεστε πριν από μια σημαντική συνάντηση, διότι διαφορετικά θα βγει η εικόνα κούρασής σας – ειδικά υπό τις συνθήκες άγχους μιας αρχικής σημαντικής συνάντησης. Και βέβαια εάν αισθάνεστε κουρασμένοι, οι άλλοι που θα έχετε απέναντί σας και με τους οποίους επιδιώκετε να κάνετε κάτι, πιθανότατα θα θεωρήσουν ότι γενικότερα είστε κουρασμένοι για να φέρετε εις πέρας την δουλειά που συζητάτε.
Το παραπάνω βέβαια δεν σημαίνει ότι από απόψεως φυσικής κατάστασης θα πρέπει να είστε ένας αθλητής · σημαίνει όμως ότι όταν πάτε σε μια σημαντική πρώτη συνάντηση, θα πρέπει να δείχνετε ‘ζωντανός’ και με ενέργεια, άρα συνεπακόλουθα και ικανός.
2. Λάβετε υπόψη την κουλτούρα
• Διαφορετικά επαγγελματικά πεδία έχουν διαφορετικές νόρμες για το τι είναι πρέπον σε επίπεδο επαγγελματικής εμφάνισης και συμπεριφοράς. Για παράδειγμα, εάν είναι να συναντηθείς για πρώτη φορά με έναν προγραμματιστή του τομέα τεχνολογίας και πας φορώντας ένα κοστούμι Armani, θα φανείς ακόμα και γελοίος, καθώς η συγκεκριμένη επαγγελματική ομάδα έχει καθιερώσει διεθνώς έναν σαφώς casual κώδικα ενδυμασίας. Όμως το ίδιο θα συμβεί, εάν φερειπείν πας σε μια πρώτη συνάντηση με έναν μεγάλο λογιστικό – ελεγκτικό οίκο, εάν επιλέξεις να φορέσεις μια casual ή σπορτίφ ενδυμασία, αντί ενός επαγγελματικού ντυσίματος με κοστούμι και γραβάτα και τα σχετικά.
Παρομοίως, διαφορετική κουλτούρα όσον αφορά την ενδυμασία συναντάτε και σε διαφορετικές χώρες ανά τον κόσμο. Για παράδειγμα, οι γυναίκες που φορούν ελαφρώς σέξι φορέματα, εάν βρεθούν για επαγγελματικούς λόγους στην Μέση Ανατολή, θα στείλουν λάθος μηνύματα για την εκεί υπερσυντηρητική νοοτροπία.
Συνεπώς, πριν πάτε σε μια πρώτη συνάντηση, σκεφτείτε λίγο το τι κουλτούρα έχει αυτός που θα συναντήσετε και σχεδιάστε την ένδυσή σας ανάλογα.
3. Στείλτε ξεκάθαρα Μηνύματα
• Η σημειωτική είναι το σύνολο των μηνυμάτων που η εμφάνισή σας εκπέμπει στους άλλους ανθρώπους. Οι άλλοι άνθρωποι, ιδίως όταν μιλάμε για πρώτες συναντήσεις, βγάζουν εύκολα συμπεράσματα που είναι πολύ δύσκολο να αλλάξουν στη συνέχεια, από παρατηρήσεις δευτερολέπτων στους άλλους, όπως π.χ. τι ρούχα φοράς, τι αξεσουάρ φοράς, τι κοσμήματα, ρολόγια, τι αυτοκίνητο οδηγείς, τι χαρτοφύλακα ή τσάντα γυναικία έχεις, πόσο μέικ απ έχεις, εάν είσαι μαυρισμένος στο δέρμα ή όχι, ποια η έκφραση του προσώπου και πολλά άλλα.
Επομένως αναλόγως του με ποιον έχετε μια πρώτη συνάντηση, σκεφτείτε σε ποιο γκρουπ συγκαταλέγεται και τι θα ήθελε να δει από εσάς, προκειμένου να νοιώσει άνετα μαζί σας. Αν νοιώσει οικεία μαζί σας – και αυτό συμβαίνει εάν σε λίγα δευτερόλεπτα αισθανθεί ομοιότητες με τις δικές του προτιμήσεις – τότε όλη η υπόλοιπη συζήτηση που θα κάνετε μαζί του, θα είναι ευκολότερη για εσάς. Θα πρέπει λοιπόν να επιδιώξετε να δημιουργήσετε σε όλους τους παραπάνω τομείς και σε άλλους που δεν αναφέραμε, ένα σύνολο θετικών μηνυμάτων που θα εκπέμπετε και θα λάβει αυτός με τον οποίο θα έχετε την πρώτη συνάντηση.
4. Δουλέψτε σε έναν καλό Χαιρετισμό και Είσοδο
• Υπάρχουν τρία μέρη στον χαιρετισμό σας: το χαμόγελό σας, οι λέξεις σας και η χειραψία. Αυτά μπορεί να διαφέρουν αναλόγως που βρίσκετε, σε ποια χώρα, με ποιον βρίσκεστε όσον αφορά το αξίωμα ή το φύλο κ.ά.. Χρειάζεται και εδώ λοιπόν μια προετοιμασία, να ξέρετε τι αναμένει ο άλλος από εσάς, για να συμπεριφερθείτε ανάλογα.
Για παράδειγμα, τα λόγια σας αναλόγως του ποιον θα δείτε, μπορεί να χρειάζεται να είναι εντελώς τυπικά ή και χαλαρά φιλικά. Οι χειραψίες πρέπει να διαθέτουν μια ισχύ και να δείχνουν βεβαιότητα και σιγουριά, χωρίς βεβαίως να είναι ούτε υπερβολικά σφιχτές και δυνατές, ούτε χαλαρές, ούτε πολύ παρατεταμένες χρονικά. Επιπλέον οι χειραψίες με χέρια ιδρωμένα, συνήθως αυτό προκαλείται από το άγχος, δεν είναι καθόλου καλό. Σε αυτή την περίπτωση, πριν από μια πρώτη σημαντική συνάντηση, εάν λόγω άγχους ιδρώνουν οι παλάμες σας, βάλτε τους από πριν ένα αντι-ιδρωτικό σπρέι, όπως αυτά που βάζουν στις μασχάλες – και βέβαια καλύτερα εάν αυτό είναι άοσμο.
Επιπλέον θα πρέπει να δουλέψετε και το θέμα της εισόδου σας, που συνήθως πάει πακέτο με τον χαιρετισμό: με το που πρωτοσυναντάς έναν άνθρωπο, εκτός του χαιρετισμού, παίζει ρόλο η όλη στάση του σώματός σου και η είσοδός σου. Για παράδειγμα εάν τον συναντήσετε εισερχόμενοι στο γραφείο του, είναι λάθος να του γυρίσετε την πλάτη σας φερειπείν για να κλείσετε την πόρτα · εάν χρειαστεί να το κάνετε αυτό, πράξτε το έχοντας πλάγια το σώμα σας και διατηρώντας οπτική επαφή μαζί του. Επιπροσθέτως το σώμα σας θα πρέπει να είναι ίσιο – όχι βέβαια κορδωμένο – και να εκπέμπετε σιγουριά. Ένα άλλο παράδειγμα που έχει να κάνει με την γεωγραφική περιοχή, είναι ότι στην Άπω Ανατολή, σε χώρες όπως η Ιαπωνία, συνηθίζεται όταν συναντάς κάποιον, ιδίως για πρώτη φορά και τον χαιρετάς με χειραψία, να κάνεις και από την μέση και πάνω, δηλαδή έως και το κεφάλι, μια μικρή υπόκλιση με όλον τον κορμό και με εγκάρδιο χαμόγελο.
5. Να γνωρίζετε την Ατζέντα σας
• Ένα σημαντικό μέρος της πρώτης εντύπωσης, έχει να κάνει με το εάν φαίνεστε να έχετε εμπιστοσύνη στον εαυτό σας ή / και σε ό,τι έχετε να προσφέρετε. Συνεπώς εάν έχετε προετοιμαστεί σωστά και γνωρίζετε τι θέλετε να επικοινωνήσετε και πώς να το πράξετε αυτό, σίγουρα θα φαίνεστε πολύ πιο σίγουρος και η σιγουριά σας αυτή, θα κάνει υποσυνείδητα στον άλλον που θα δείτε θετική εντύπωση σε σχέση με το πρόσωπό σας, καθώς θα σας εκλάβουν ως ισχυρό, σοβαρό, αξιόπιστο.
Αυτό βέβαια σημαίνει προετοιμασία και πάλι προετοιμασία από πλευράς σας.
6. Αξιολογήστε και Προσαρμόστε
• Δεδομένου ότι οι πρώτες εντυπώσεις είναι πολύ σημαντικές προκειμένου να πετύχετε, είναι σημαντικό να παρατηρείτε το πώς ανταποκρίνεται ο άλλος που έχετε απέναντί σας και αναλόγως και εφόσον χρειάζεται, να αναπροσαρμόζετε τις ενέργειες και συμπεριφορά σας. Στην (πρώτη) συνάντηση που έχετε με κάποιον ή κάποιους, να παρατηρείτε άμεσα και συνεχώς, τις (μικρο)εκφράσεις των προσώπων τους, τις δηλώσεις τους και την συνεπακόλουθη συμπεριφορά τους και στάση σώματός τους.
Εάν στην συνάντηση υπάρχει και ένας έμπιστος συνάδελφός σας, ρωτήστε και αυτόν εφόσον μπορείτε (κατ’ιδίαν) για τις πιθανές διαπιστώσεις του, έτσι ώστε να λάβετε και ένα feedback από ένα άλλο πρόσωπο, που πιθανότατα να σας πει, πράγματα που διέφυγαν από την δική σας προσοχή. Ρωτήστε τον, πως του φανήκατε και πως του φάνηκαν και οι αντιδράσεις των άλλων, που συναντήσατε. Το θέλετε αυτό το feedback, γι’αυτό από τον έμπιστο συνάδελφό σας, να του εξηγήσετε από την αρχή ότι θέλετε την αλήθεια και όχι να σας χαϊδέψει τα αυτιά.
Εφόσον η συνάντηση δεν έχει τελειώσει, προσαρμόστε την όλη στάση και συμπεριφορά σας, με όλο το feedback που διαθέτετε από τις δικές σας παρατηρήσεις ή των άλλων φιλικών σας προσώπων και συνεχίστε σε μια ποιο θετική διαδικασία προσέγγισης.
○○••••○○
Προφανώς όλα τα παραπάνω θέλουν προετοιμασία, σχεδιασμό, εξάσκηση και εμπειρία. Επίσης περιέχουν γνώση της Γλώσσας του Σώματος και αντιρρήσεων όσον αφορά στις πωλήσεις, ενδυματολογίας κ.λπ.. Θα επωφεληθείτε πολλά λοιπόν εάν παρακολουθήσετε τα καλοδουλεμένα σχετικά σεμινάρια της Γλώσσας του Σώματος και των Πωλήσεων και αντιμετώπισης των ενστάσεων και αντιρρήσεων, που θα βρείτε ανά περιοδικά χρονικά διαστήματα στην Ευεπιχειρείν.