Τι ζητούν σήμερα οι εργοδότες από τους νεαρούς απόφοιτους; Ένα Ερώτημα που Προβληματίζει τους Νέους του Σήμερα
Φως στο τούνελ θέλησε να ρίξει η διάλεξη του ΤΕΠΑΚ «Τι ζητούν σήμερα οι εργοδότες από τους νεαρούς απόφοιτους» την Τετάρτη 21 Μαρτίου 2012, με ομιλήτρια την Θέμις Αγαθοκλέους εκ μέρους της εταιρείας Ominthia Capital Ltd.
Σε μια εποχή που αυξάνεται ο αριθμός των αποφοίτων, μαζί και ο ανταγωνισμός, σημαντικό είναι οι απόφοιτοι να καταστρώσουν στρατηγική και καταρτίσουν στόχους οι οποίοι να είναι SMART: Specific- Συγκεκριμένοι, Measurable-Μετρήσιμοι, Attainable-Εφικτοί, Relevant-Σχετικοί, Time-bound- Χρονικά ορθοί. Η στρατηγική πρέπει να μπαίνει σε εφαρμογή σε καθημερινή βάση, καθώς και να υπάρχουν και ενδιάμεσοι στόχοι που θα οδηγήσουν σε ενδιάμεσους σταθμούς εργασιακής εμπειρίας πριν από την εύρεση της ‘ιδεώδους’ εργασίας.
«Μάθετε να σκέπτεστε σαν εργοδότες και θα εργοδοτηθείτε πιο γρήγορα!»
Είναι κοινώς αποδεκτό πως οι καιροί είναι δύσκολοι. Η προσφορά αποφοίτων είναι μεγάλη ενώ η ζήτηση σχετικά ελάχιστη, οπότε ο εκάστοτε εργοδότης έχει ένα δυνατό όπλο στα χέρια του το οποίο εκμεταλλεύεται στο έπακρο.
Τι ψάχνει λοιπόν ένας εργοδότης; Αυτόν που θα αποφέρει στην εταιρεία του την καλύτερη και γρηγορότερη απόδοση σε ‘ανθρώπινη επένδυση’. Οι ακόλουθοι παράγοντες είναι λοιπόν σημαντικοί για την επιλογή ενός εργοδοτουμένου:
-Πόσο γρήγορα θα φέρει το αποτέλεσμα;
-Τι επένδυση θα απαιτηθεί για να φέρει αποτέλεσμα (χρηματικό κόστος και ανθρώπινος χρόνος);
-Ποιο είναι το μέλλον του στην εταιρεία;
Ο απόφοιτος θα πρέπει να κατανοήσει πώς σκέπτεται ο κάθε εργοδότης ξεχωριστά και να του δώσει αυτό ακριβώς που ψάχνει. Ανάμεσα στις απαιτήσεις του εργοδότη είναι η ακαδημαϊκή κατάρτιση, η επαγγελματική κατάρτιση και εμπειρία, ο χαρακτήρας, οι συγκεκριμένες ικανότητες/γνώσεις και τα εξελίξιμα ποιοτικά χαρακτηριστικά του υποψηφίου καθώς και τυχόν γνώση της εταιρείας του. Διαφορετικοί εργοδότες εντούτοις δίνουν διαφορετική έμφαση στις απαιτήσεις αυτές.
Ακαδημαϊκή κατάρτιση
Οι πλείστοι εργοδότες προτιμούν πτυχία στον τομέα εργοδότησης και δίνουν σημασία στα πτυχία με υψηλή βαθμολογία. Επίσης τυχόν ακαδημαϊκά βραβεία και υποτροφίες από ακαδημαϊκή επίδοση δείχνουν στον εργοδότη πως στον υποψήφιο υπάρχει προδιάθεση επιτυχίας. Επίσης παρακολούθηση σεμιναρίων και πιστοποιημένα διπλώματα είναι ακόμη ένα συν στο βιογραφικό του απόφοιτου. Τα ενδιαφέροντα ενός αποφοίτου κατά τις σπουδές (όπως η ενασχόληση με τα κοινά, οι εξωπανεπιστημιακές δραστηριότητες κλπ.) ολοκληρώνουν το προφίλ του.
Επαγγελματική κατάρτιση και εμπειρία
Η εργασιακή εμπειρία είναι εξίσου σημαντική όσο και η ακαδημαϊκή κατάρτιση του υποψηφίου. Ο εργοδότης ζητεί ο υποψήφιος να μεταφέρει ικανότητες από προηγούμενες εργασίες τους (πιθανώς να μεταφέρει και συνεργάτες, πελάτες, προμηθευτές κλπ. ) και να γνωρίζει τον τρόπο λειτουργίας του εργασιακού περιβάλλοντος.
Οι απόφοιτοι που κατέχουν εργασιακή πείρα υπερτερούν έναντι άλλων στα μάτια των εργοδοτών, αν και πολλές φορές ο εργοδότης θα προτιμήσει ένα άπειρο υποψήφιο με στόχο την επένδυση στην δυνατότητα εξέλιξής του. Σίγουρα ένας νεαρός απόφοιτος δεν κατέχει εργασιακή εμπειρία μόλις έχει τελειώσει από τις σπουδές του, εντούτοις θα μπορούσε να πάρει μέρος σε κάποια summer internships κατά την διάρκεια των σπουδών του, που θα έχουν την ίδια βαρύτητα στο βιογραφικό του.
Ακόμη κάποιες προσωρινές εργοδοτήσεις ενός φοιτητή φανερώνουν το ενδιαφέρον του για γνώση και την προσπάθεια για κατανόηση του εργασιακού περιβάλλοντος και επιτρέπουν στον εργοδότη να νιώσει ένα βαθμό σιγουριάς.
Χαρακτήρας Υποψηφίου
Ο εργοδότης αναμένει από τον υποψήφιο να διαθέτει διάθεση για μάθηση και εργασία, ηθικές αρχές και ικανότητα προσαρμογής και ανταπόκρισης στο συγκεκριμένο εργασιακό περιβάλλον.
Θα δώσει έμφαση επίσης στα εξελίξιμα ποιοτικά χαρακτηριστικά του όπως ο ενθουσιασμός, ο δυναμισμός και ηγετικές ικανότητες, η ικανότητα προγραμματισμού και άμεσης περάτωσης της εργασίας, η ομαδική εργασία, επικοινωνία, επαγγελματισμός, αναλυτικός τρόπος σκέψης, η αντίληψη προβλημάτων και η αποτελεσματική διαχείριση προς επίλυσή τους αλλά ακόμη και εάν μπορεί να φέρει θετικό αποτέλεσμα κάτω από πίεση.
Όλα τα παραπάνω διαφαίνονται μέσα από ένα τακτοποιημένο και ευανάγνωστο βιογραφικό, στην συνέντευξη του υποψηφίου και μέσα από την προσέγγιση τρίτων ατόμων που γνωρίζουν τον υποψήφιο.
Συγκεκριμένες ικανότητες, γνώσεις και ιδιότητες
Διάφοροι εργοδότες απαιτούν συγκεκριμένες ικανότητες λειτουργίας συστημάτων (π.χ. MS OFFICE), γνώσεις ανάλογα με το αντικείμενο ενασχόλησης (π.χ. γλώσσες προγραμματισμού) ή/και ιδιότητες (κάποιοι χρηματιστηριακοί οργανισμοί απαιτούν επιτυχία στις εξετάσεις του Υπουργείου Οικονομικών).
Είναι ως εκ τούτου σημαντικό ο νεαρός απόφοιτος να στοχεύει και να εργάζεται προς την κατεύθυνση αυτών που απαιτούνται.
Γνώση της εταιρείας και άλλων σχετικών δεδομένων
Οι εργοδότες εκτιμούν τις γνώσεις που ένας υποψήφιος μπορεί να έχει -και οφείλει να έχει- για την εταιρεία γιατί φανερώνουν πως το άτομο διαθέτει ωριμότητα, διάθεση για μάθηση και εργασία και μπορεί να συμβάλει στην γρηγορότερη ένταξη στην εταιρεία.
Εάν ο υποψήφιος αφιερώσει χρόνο για κατάλληλη προετοιμασία (στο αντικείμενο εργασίας, στις πρακτικές και τα δεδομένα της εταιρείας, στους ανταγωνιστές και τις τάσεις της αγοράς) τότε θα μπορέσει να αντιληφθεί το λειτουργικό μοντέλο της εταιρείας. Έτσι θα πλεονεκτήσει στην συνέντευξη αφού θα μπορέσει να ανταποκριθεί άμεσα σε ερωτήματα συναφή με τον κλάδο, να προσεγγίσει έξυπνα και να παρουσιάσει τα δυνατότητές του ανάλογα με τις εκάστοτε απαιτήσεις της εταιρείας.
Σε ποιες ενέργειες πρέπει να προβεί ο υποψήφιος;
Αφού ο υποψήφιος καταρτιστεί όσο το δυνατό καλύτερα τότε το επόμενο βήμα είναι να προετοιμάσει το βιογραφικό του σημείωμα. Σ’ αυτό θα δώσει έμφαση στα δυνατά του σημεία που συνάδουν με τις απαιτήσεις του εργοδότη χωρίς εντούτοις να φλυαρήσει. Είναι απαραίτητο το βιογραφικό να έχει προσεγμένη δομή, να είναι ομοιόμορφο, περιεκτικό και όχι μακροσκελές. Χαρακτηριστικά είπε η κυρία Αγαθοκλέους: «Υπάρχει ένας χρυσός κανόνας. Εάν κάποιος έχει εμπειρία μέχρι εφτά χρόνια τότε το βιογραφικό του πρέπει να είναι μέχρι μία σελίδα». Η ενδεικτική δομή ενός βιογραφικού μπορεί να διαιρεθεί στα επιμέρους μέρη «Εκπαίδευση», «Διακρίσεις», «Επαγγελματική Εμπειρία», «Άλλα Ενδιαφέροντα».
Το βιογραφικό σημείωμα θα πρέπει οπωσδήποτε να συνοδεύεται από επιστολή (cover letter) πάντα προσαρμοσμένη στις ανάγκες του εργοδότη. Η επιστολή παρουσιάζει τα περιεχόμενα του βιογραφικού περιληπτικά μαζί με άλλες πληροφορίες. Συγκεκριμένα ο υποψήφιος θα πρέπει να αναφέρει τον λόγο που πιστεύει πως είναι κατάλληλος για την συγκεκριμένη εργασία και τι θα προσφέρει στον εργοδότη σε περίπτωση που εργοδοτηθεί. Επίσης μπορεί να αναφέρει πότε και πώς μπορεί ο εργοδότης να επικοινωνήσει μαζί με τον υποψήφιο.
Σημαντικό μέρος της διαδικασίας προ της πρόσληψης είναι η συνέντευξη. Ο υποψήφιος πρέπει να προετοιμαστεί κατάλληλα για την συνέντευξη μέσα προκαταρκτικής μελέτης για την εταιρεία και πιθανών ερωτήσεων-απαντήσεων. Κατά την διάρκεια της συνέντευξης θα πρέπει να έχει προσεγμένη εμφάνιση- ενδείκνυται κοστούμι για άντρες, παντελόνι ή φούστα και μπλούζα/σακκάκι για γυναίκες (αποφυγή του τζιν και άλλων πρόχειρων ρούχων, αποφυγή συνδυασμού πολλών χρωμάτων)- προσεγμένες κινήσεις και συμπεριφορά και αυτοπεποίθηση. Επίσης θα πρέπει να εφαρμόσει μια κατάλληλη προσέγγιση που να υποδεικνύει επαγγελματισμό, ήθος και γνώση του αντικειμένου. Θα πρέπει να επιδεικνύει ενθουσιασμό και υπεροχή έναντι του ανταγωνισμού τονίζοντας τα προτερήματα του δίνοντας συγκεκριμένα παραδείγματα από την προηγούμενη του εργασιακή εμπειρία. Σημαντικό είναι ο υποψήφιος να αποφεύγει τις υπερβολές τόσο στο ντύσιμο, όσο στην συμπεριφορά.
Η εύρεση κατάλληλης εργασίας μπορεί να αποδειχθεί ταξίδι με μακρινό προορισμό, εάν όμως μπει σε εφαρμογή η κατάλληλη στρατηγική τότε ο τελικός στόχος μπορεί να επιτευχθεί. Επενδύστε στο μέλλον σας λοιπόν και καλή επιτυχία!
πηγή studycyprus.eu – Της Καίτης Προδρόμου
Δείτε ακόμη…
• ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ Παραπόνων και ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ Πελάτη
• ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΙΣ στην Πράξη… Εφαρμόστε Αποτελεσματικές Τεχνικές
• ΤΕΧΝΙΚΕΣ Έξυπνου Πωλητή…Re-brand your Sales brand